środa, 9 września 2009

Co z tym Gronem?

Grono.net
  • najstarszy polski portal społecznościowy (istnieje od 2004 roku)
  • liczba użytkowników: w szczytowym momencie 1 400 k, obecnie 700 k
  • forma działalności: spółka kapitałowa

Obecna sytuacja
  • spadające przychody (według informacji w mediach)
  • problemy z płynnością finansową: wniosek o postawienie w stan upadłości, oddalony przez sąd – spółka została dokapitalizowana przez współwłaściciela
  • spadek rynku reklamy w Internecie w Polsce w roku 2009:


Szanse - teoretyczna wielkość przychodów możliwych do zrealizowania w roku 2009

Liczba użytkowników x wydatki na reklamę na użytkownika
750k użytkowników x 46 PLN = PLN 34 500k

Wielkość teoretycznych przychodów warto skorygować – według agencji Gemius 50% użytkowników nie lubi reklamy w Internecie (wniosek: nie będzie klikać w reklamy, a w skrajnym przypadku zablokuje ich wyświetlanie).
W wariancie konserwatywnym (wszyscy użytkownicy nielubiący reklam nie generują przychodów), teoretyczne przychody możliwe do zrealizowania w roku 2009 przez Grono.net to
50% x PLN 34 500k = PLN 17 250k


Szanse - rentowność
  • wiedząc że spółka na dzień dzisiejszy nie jest rentowna, ciężko ocenić szanse - zależą od struktury kosztów i możliwości pozyskania kapitału

Wnioski
  • właściciele Grono.net stoją przed alternatywą: dołożenie kapitału do spółki (od siebie lub ze źródeł zewnętrznych - dług? IPO? lub dezinwestycja

Potencjalni nabywcy Grono.net 
  • inwestorzy kapitałowi, zwłaszcza kapitał wysokiego ryzyka (uwaga - w spółkę jest już zaangażowany jeden fundusz, Intel Capital) 
  • inwestorzy branżowi, dla których Grono.net miałoby charakter integracji wertykalnej (inne serwisy społecznościowe) 
  • inwestorzy branżowi, dla których Grono.net miałoby charakter integracji pionowej / efektu synergii (np. portale internetowe nie posiadające jeszcze własnych serwisów społecznościowych, a chcące "przywiązać" do siebie użytkowników - np. Onet.pl, Interia.pl)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz