piątek, 4 września 2009

Relacje wskaźników OCC/ARR i wnioski - branża hotelarska

Wariant A: Rozwój biznesu

Opis sytuacji
Hotel ma coraz więcej gości i płacą oni coraz wyższe stawki

Możliwe przyczyny
  • rozwój rynku na którym działa hotel (geografia/segment klientów)
  • przewaga konkurencyjna hotelu mimo braku rozwoju rynku

Rekomendacje
  • podtrzymanie korzystnych działań
  • uważne monitorowanie rynku, aby wychwycić oznaki spadku dynamiki lub odwrócenia tendencji wzrostowych

Wariant B: Wzrost selektywny (cena)

Opis sytuacji
Goście płacą coraz wyższe stawki, ale ich liczba maleje

Możliwe przyczyny
  • zmiana klientów przyjeżdżających do hotelu na bardziej zamożnych (przy jednoczesnym zmniejszeniu ich liczby)
  • sytuacja może być wynikiem świadomej strategii hotelu – skoncentrowanie się na wysokomarżowym kliencie

Rekomendacje
  • jeśli sytuacja wynika z założonej strategii, to podtrzymać działania i pilnować rentowności po stronie osiąganych przychodów
  • jeśli sytuacja nie wynika z założonej strategii, to wykonać analizę klientów i trendów rynkowych

Wariant C: Wzrost selektywny (wolumen)

Opis sytuacji
Goście płacą coraz mniejsze stawki, ale ich liczba rośnie

Możliwe przyczyny
  • zmiana klientów przyjeżdżających do hotelu na mniej zamożnych (przy jednoczesnym zwiększeniu ich liczby)
  • sytuacja może być wynikiem świadomej strategii hotelu – skoncentrowanie się na mniej zamożnym kliencie

Rekomendacje
  • jeśli sytuacja wynika z założonej strategii, to podtrzymać działania i pilnować rentowności po stronie kosztów
  • jeśli sytuacja nie wynika z założonej strategii, to wykonać analizę klientów i trendów rynkowych

Wariant D: Kryzys

Opis sytuacji
Hotel ma coraz mniej gości i płacą oni coraz niższe stawki

Możliwe przyczyny
  • regres rynku na którym działa hotel (geografia/segment klientów)
  • brak przewagi konkurencyjnej hotelu mimo braku rozwoju rynku

Rekomendacje
  • jeśli rynek na którym działa hotel się nie rozwija, należy ograniczyć koszty lub zdywersyfikować działalność (wejście w inny segment rynku z podobną usługą lub zaoferowanie innych usług/produktów) lub rozważyć dezinwestycję
  • jeśli rynek na którym działa hotel się rozwija, należy przeanalizować atrakcyjność oferty hotelu vs. konkurencja oraz stosowane przez hotel narzędzia marketingu i sprzedaży

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz