Opis sytuacji
Hotel ma coraz więcej gości i płacą oni coraz wyższe stawki
Możliwe przyczyny
- rozwój rynku na którym działa hotel (geografia/segment klientów)
- przewaga konkurencyjna hotelu mimo braku rozwoju rynku
Rekomendacje
- podtrzymanie korzystnych działań
- uważne monitorowanie rynku, aby wychwycić oznaki spadku dynamiki lub odwrócenia tendencji wzrostowych
Wariant B: Wzrost selektywny (cena)
Opis sytuacji
Goście płacą coraz wyższe stawki, ale ich liczba maleje
Możliwe przyczyny
- zmiana klientów przyjeżdżających do hotelu na bardziej zamożnych (przy jednoczesnym zmniejszeniu ich liczby)
- sytuacja może być wynikiem świadomej strategii hotelu – skoncentrowanie się na wysokomarżowym kliencie
Rekomendacje
- jeśli sytuacja wynika z założonej strategii, to podtrzymać działania i pilnować rentowności po stronie osiąganych przychodów
- jeśli sytuacja nie wynika z założonej strategii, to wykonać analizę klientów i trendów rynkowych
Wariant C: Wzrost selektywny (wolumen)
Opis sytuacji
Goście płacą coraz mniejsze stawki, ale ich liczba rośnie
Możliwe przyczyny
- zmiana klientów przyjeżdżających do hotelu na mniej zamożnych (przy jednoczesnym zwiększeniu ich liczby)
- sytuacja może być wynikiem świadomej strategii hotelu – skoncentrowanie się na mniej zamożnym kliencie
Rekomendacje
- jeśli sytuacja wynika z założonej strategii, to podtrzymać działania i pilnować rentowności po stronie kosztów
- jeśli sytuacja nie wynika z założonej strategii, to wykonać analizę klientów i trendów rynkowych
Wariant D: Kryzys
Opis sytuacji
Hotel ma coraz mniej gości i płacą oni coraz niższe stawki
Możliwe przyczyny
- regres rynku na którym działa hotel (geografia/segment klientów)
- brak przewagi konkurencyjnej hotelu mimo braku rozwoju rynku
Rekomendacje
- jeśli rynek na którym działa hotel się nie rozwija, należy ograniczyć koszty lub zdywersyfikować działalność (wejście w inny segment rynku z podobną usługą lub zaoferowanie innych usług/produktów) lub rozważyć dezinwestycję
- jeśli rynek na którym działa hotel się rozwija, należy przeanalizować atrakcyjność oferty hotelu vs. konkurencja oraz stosowane przez hotel narzędzia marketingu i sprzedaży
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz