czwartek, 3 września 2009

Wskaźnik ARR - branża hotelarska


ARR (Average Room Rate)

Co to znaczy?

Wskazuje średnią cenę płaconą za pokój.
Jeśli wskaźnik ARR spada, oznacza to, że hotel uzyskuje mniejsze przychody ze sprzedaży miejsc.
Stanem idealnym jest maksymalizacja wskaźnika ARR.


Dodatkowe informacje

Różne warianty wskaźnika ARR dotyczą okresów czasu dla których go obliczamy:
ADR (Average Daily Rate)
AMR (Average Montly Rate)
…i tak dalej, dla dowolnego czasokresu.


Zastosowanie

Najbardziej oczywiste zastosowania obejmują zarządzanie kategoriami pokoi oraz badanie sezonowości/trendów sprzedaży.
Mniej oczywiste zastosowania omówione zostały poniżej:

Zarządzanie polityką cenową
Obliczając ARR można porównać jak zmienia się cena płacona za pokój wraz z wykupem większej liczby noclegów. Warto również monitorować ARR w ramach poszczególnych klientów korporacyjnych. Być może niektórzy z nich wynegocjowali dla siebie zbyt korzystne warunki w porównaniu liczby faktycznie zamawianych noclegów?

AWkeR (Average Weekend Rate) vs AWkdR (Average Weekday Rate)
Średnia cena w weekendy (piątek – niedziela) vs w „zwykłe” dni tygodnia.
Porównanie to bywa o tyle ciekawe, że klienci w dni tygodnia są zwykle inną grupą niż klienci podczas weekendy. Inne są ich potrzeby i reakcja na zmiany cen. Klienci w tygodniu podróżują zwykle służbowo (muszą przyjechać), podczas gdy w weekendy – dla przyjemności (mogą przyjechać). Z tego powodu, popyt w weekendy jest bardziej elastyczny cenowo niż w dni tygodnia. Aby przyciągnąć do hotelu większy ruch pomiędzy piątkiem a niedzielą, korzystne będzie wówczas eksponowanie atrakcyjnych rabatów w weekendy.

ARR in-Season vs. ARR off-Season
Średnia cena w sezonie i poza sezonem (tu uwaga, hotele mogą różnie definiować sezon. Najprostsze rozróżnienie: dla miejscowości nadmorskich sezonem będzie lato, dla rajów narciarskich – zima).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz